Expoziţii temporare  //  Muzeul de Științele Naturii Roman

Muzeul de Arta Roman
Expoziţii temporare - Muzeul de Științele Naturii Roman

Pe lângă expoziţia permanentă, muzeul se face cunoscut şi prin intermediul expoziţiilor temporare, ocazii cu care îşi valorifică părţi ale patrimoniului şi nu numai. Datorită colaborărilor fructuoase cu instituţii de cultură (ţară, străinătate), colecţionari particulari, vizitatorii au putut cunoaşte, admira şi descoperi colecţiile acestora.

Printre expoziţiile temporare organizate remarcăm: Flora şi fauna de la confluenţa Moldovei cu Siretul, Arbori şi arbuşti din pădurile de foioase, Terra şi protecţia mediului înconjurător, Povestea lemnului moale, Lumea minunată a cristalelor, Povestea tutunului, Terapia naturistă între tradiţie şi actualitate, Reptile vii, Povestea zahărului şi a ciocolatei, Dinozaurii, curiozităţi ale vieţii dispărute pe Terra, Entomofauna pădurilor de foioase (expoziţie comemorativă C-tin Tărăbuţă), Lumea ciupercilor, Drumul pâinii la Roman.

Din punct de vedere statistic, 90% din vizitatorii expoziţiei temporare sunt elevi, studenţi, profesori. În ceea ce priveşte expoziţiile temporare itinerante, procentul este de 80% elevi, studenţi, profesori, restul de 20 % alte categorii de vizitatori. Expoziţiile itinerante de larg interes, fără să aibă un pronunţat caracter didactic, au un procentaj echilibrat de vizitare. Uitându-ne la aceste statistici am învăţat că produsul muzeal (expoziţia temporară, permanentă), pentru a-şi atinge în totalitate misiunea şi obiectivele ca instituţie de cultură, trebuie să răspundă exigenţelor şi gusturilor publicului larg, nu doar a unui anumit grup.

Oferta muzeului cuprinde servicii diverse: expoziţii, programe educative, de informare, documentare etc. Astfel, începând cu primăvara anului 2006 expoziţiile temporare găzduite în muzeu şi cu impact favorabil au fost: Păsări de baltă – Complexul Muzeal Ion Borcea Bacău; Reptile vii – expoziţie particulară SC Gabonica SRL, martie 2006; Păsări de apartament – expoziţie particulară Andrieş SRL, septembrie 2006; Artropodele, cei mai vechi locuitori ai planetei Pământ, Muzeul de Ştiinţele Naturii Prahova, martie 2007; Miraculoasele nevertebrate, Muzeul de Ştiinţele Naturii Prahova, septembrie 2007; Etnobotanica, între tradiţie şi arta populară, Muzeul de Ştiinţele Naturii Piatra-Neamţ, martie 2008; Comori ale adâncurilor - Agatele, Muzeul de Ştiinţele Naturii Prahova, octombrie 2008; Călătorie în adâncurile mărilor şi oceanelor, Muzeul Olteniei Craiova, Secţia Ştiinţele Naturii, martie 2009; Pădurea verde, pădurea neagră. Cum vrei să fie Planeta ta?, Muzeul de Ştiinţele Naturii Suceava, septembrie 2009; Frumuseţi minerale, Grupul Mineralia Baia-Mare, Maramureş, aprilie 2010.


Imagini de la activităţile realizate în şcolile partenere muzeului, 2009-2010

Programele educative

Parteneriatele cu şcolile, acţiunile dedicate calendarului naturii, activităţile demonstrative sunt servicii prestate de către personalul muzeului şi au menirea de a transmite noţiuni ştiinţifice, de a pune la dispoziţia publicului materiale şi piese din cadrul colecţiilor pentru a fi cercetate şi mai ales înţelese.

Parteneriatele şcolare au ca scop întărirea educaţiei elevilor din învăţământul preuniversitar în problemele de patrimoniu muzeal, de ecologie şi conservarea biodiversităţii, îmbunătăţirea dialogului muzeu – scoală. Acestea îi ajută pe elevi şi pe profesori să dobândească şi să îşi îmbunătăţească nu numai competenţele privind tema sau domeniul pe care se axează activitatea, ci şi pe cele privind lucrul în echipă, relaţiile sociale, planificarea şi realizarea activităţilor, folosirea tehnologiei moderne de comunicare – proiecţii, jocuri interactive.

Activităţile incluse în programe de parteneriat au oferit posibilitatea elevilor, profesorilor şi muzeografilor să lucreze împreună pe una sau mai multe teme de interes comun: Pădurea, aurul verde al Pământului, Păsările migratoare, Fenomenele naturii, Giganţi pe Pământ, Comori din adâncurile mărilor şi oceanelor, Ziua Pământului, Ziua Mediului, Adaptările animalelor, Mimetism la animale vs. Mimetismul la oameni etc.

Această metodă de pedagogie alternativă este considerată de actualitate şi se bucură de rezultate pozitive de ambele părţi, succesul venind din nevoia de schimbare în educaţie, atât în şcoală cât şi la nivel de instituţie muzeală.


Muzeul copiilor – expoziţie organizată cu ocazia Zilei Internaţionale a Muzeelor

Servicii de divertisment cu caracter cultural

Se regăsesc aici activităţile de organizare de proiecţii cu privire la biodiversitate, protecţia mediului, cu informaţii suplimentare despre tematica expoziţiei temporare (iunie 2008, 2009 – Ziua Mediului; 22 aprilie 2009, 2010 – Ziua Pământului; Moluştele, o lume variată – proiecţie în cadrul expoziţiei Călătorie în adâncurile mărilor şi oceanelor; lecţii demonstrative de origami în cadrul expoziţiei Primăvara de hârtie – martie 2010). Toate acestea au surprins şi crescut numărul vizitatorilor în ultimii ani.

Tot aici includem şi activităţile de atelier (desene, modelare de minidiorame) realizate cu ocazia expoziţiilor temporare şi care au avut succes în rândul şcolarilor mici. Au învăţat să recunoască specii de plante şi animale, habitate de viaţă, să le compare şi să definească rolul factorilor de mediu într-un ecosistem.